کارل گوستاو یونگ روانپزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی که بخاطر فعالیت هایش در روانشناسی و ارائه نظریاتش تحت عنوان روان شناس تحلیلی معروف است و از او به عنوان پدر روانشناسی نوین یاد می کنند

یونگ نظریات فراوانی در خصوص ضمیر ناخودآگاه بیان نموده است که می توان اهمیت آثار هنری "ماندالا" را به نوعی در آن یافت. یونگ بر این عقیده بود که ماندالا نماد "خود" است و تعریفش از ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جست‌وجو در درون انسان است. وی "ماندالا" را دایره های جادویی می خواند و عقیده داشت که ما در همه جا این دوایر را می بینیم. در معماری ، نقاشی و حتی خوابهایمان. همچنین معتقد بود هر بنایی خواه مذهبی و یا غیر مذهبی که بر مبنای طرح "ماندالا" ساخته شده باشد، فرافکنی تصویر کهن الگویی است از ناخودآگاه به جهان خارج. به عقیده کارل گوستاو یونگ  وقتی فرد بتواند تعریف بامعنایی از یک "ماندالا" ارائه کند ، روند درمان آغاز می شود و این یک قدم در راه رسیدن به تفرد است.

"ماندالا" می تواند ذهن از هم پاشیده انسان امروزی را دوباره به وحدت نزدیک کند و همین امر می تواند موجب شفا یافتن بسیاری از بیماری های ذهنی، روانی، روان تنی و حتی جسمی شود. به اعتقاد او شما "ماندالا ها" را خلق نمی کنید بلکه "ماندالا ها"، جهان هایی اسرار آمیز و پنهان هستند که شما در واقع با به تصویر کشیدنشان آنها را کشف می کنید.

به سبب کیفیت درونی "ماندالا"، تاثیر عمیق آن بر ایجاد آرامش ذهنی و افزایش سطح هوشی افراد از نظر علمی ثابت شده است و امروزه از "ماندالا" در بسیاری از مراکز هنردرمانی به عنوان روشی موثر برای کاهش استرس و تنش های ذهنی و روانی بهره می برند. از این رو ماندالا را می توان هنری برای رسیدن به آرامش درون قلمداد کرد.

گردآورنده:خانم آدینه قنبری لنگرودی